کودکان و نوجوان آرشیو ۱۰۰ ساله نمایش های شکسپیر را می بینند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

  • کودکان و نوجوان آرشیو ۱۰۰ ساله نمایش های شکسپیر را می بینند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت کمپانی رویال شکسپیر لندن، این کمپانی طی یک برنامه ریزی شرایط سفری جادویی در تولیدات ۱۰۰ ساله تئاتری خود در استراتفورد شهر لندن را برای گروه سنی کودکان، نوجوانان و جوانان فراهم کرده است.

    در این برنامه ریزی انجام شده، علاقه مندان به هر روز صبح می توانند از آرشیو تولیدات ۱۰۰ ساله نمایش های ویلیام شکسپیر بازدید کنند و در روند چگونگی تولید این آثار و بازی شخصیت های معروف آثار این نمایشنامه نویس شهیر انگلستانی، قرار گیرند.

    همچنین برنامه های آموزشی متنوعی برای کودکان تا جوانان علاقه مند به تئاتر در نظر گرفته شده است.


تبلت ایرانی به ورزشکاران المپیکی اهدا می شود - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

  • تبلت ایرانی به ورزشکاران المپیکی اهدا می شود - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

    به گزارش خبرگزاری مهر، یک شرکت دانش بنیان اعلام کرد که درپی رفتار غیرحرفه‌ای و دور از اخلاق کمیته برگزاری بازی های المپیک زمستانی کره جنوبی در ممانعت از اهدای هدیه این مسابقات به ورزشکاران ایرانی، به هریک از اعضای تیم المپیک زمستانی جمهوری اسلامی ایران یک تبلت پیشرفته ساخت ایران –نارتب- هدیه خواهد کرد.

    سیدمحمدجعفر علائی مدیرعامل این شرکت، تاکید کرد: افتخار داریم تبلت های طراحی شده و ساخت ایران را به ورزشکاران عزتمند ایرانی هدیه کنیم که سهم بزرگی در به اهتزاز در آوردن پرچم پرافتخار کشورمان دارند.


تسویه حساب روزانه در اسنپ، واقعیت یا دروغ - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

  • تسویه حساب روزانه در اسنپ، واقعیت یا دروغ - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

    به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، اغلب این افراد درباره اینکه چرا اصرار به دریافت کرایه نقدی دارند می‌گویند که اسنپ پولشان را دیر به دیر می‌دهد. از طرفی اسنپ ادعا می‌کند که پرداخت‌های رانندگان به صورت روزانه انجام می‌شود و هر روز با رانندگانش تسویه حساب می‌کند. در ادامه صحبت‌های مدیر مالی اسنپ و همچنین چند راننده این سامانه را در این باره می‌خوانید.

    حواله پایاپای بین بانکی

    اسنپ هنگام ثبت‌ نام رانندگان از آنها می‌خواهد که شماره شِبا (شناسه بانکی ایران) خود را در اپلیکیشن رانندگان وارد کنند. از این شناسه برای پرداخت‌های بین بانکی استفاده می‌شود. بنابراین اسنپ برای تصفیه کرایه‌های آنلاین از پرداخت بین بانکی استفاده می‌کند.

    طبق گفته حسین جودکی، مدیر مالی اسنپ، پرداخت‌های بین بانکی اسنپ بر اساس پرداخت پایا و طبق قوانین و روال‌ بانک مرکزی انجام می‌شود.

    جودکی در مورد فرآیند تصفیه حساب با رانندگان می‌گوید: «فرآیند تصفیه حساب طبق روال بانک مرکزی در ساعات بامدادی هر روز انجام می‌شود. ما ریز جزئیات و مبلغ هر حساب را در اختیار بانک مبدا قرار می‌دهیم. در ساعات ابتدایی ظهر همان روز پول رانندگان از حساب اسنپ کسر و وارد چرخه تصفیه حساب بین دو بانک مبدا و مقصد می‌شود.»

    او در پاسخ به این سوال که چرا در روزهای تعطیل پرداخت‌ها انجام نمی‌شود بیان می‌کند: «از آن‌جا که پرداخت پایا یک پرداخت بین بانکی است، و بانک‌ها در روزهای تعطیل کار نمی‌کنند، پرداخت در روزهای تعطیل انجام نمی‌شود. طبق قانون جدید بانک مرکزی، اکنون فرآیند تسویه حساب کاربران راننده‌ تسهیل شده است و روز پنج‌شنبه نیز تسویه حساب با آنها انجام ‌می‌شود.»

    رانندگان اسنپ چه می‌گویند؟

    برای اینکه موضوع شفاف شود، به سراغ چند راننده اسنپ می‌رویم و از آن‌ها در مورد پرداخت‌های آنلاین و تسویه حساب اسنپ پرس‌وجو می‌کنیم. هر راننده نظر متفاوتی دارد، یکی از راننده‌ها می‌گوید: «کسی که با ماشین کار می‌کند یعنی به پول روزانه نیاز دارد. ما کارمند نیستیم که یک ماه صبر کنیم تا حقوق بگیریم. آمدیم و من در خیابان تصادف کردم. مسافر باید کرایه‌ را نقدی پرداخت کند که ما به همچین مشکلی برنخوریم.»

    راننده دیگری در جواب این سوال که آیا اسنپ چند روز یک بار و با تاخیر پول راننده‌ها را پرداخت می‌کند می‌گوید: «تا به حال با چنین موضوعی برخورد نکرده‌ام. من همیشه پول روز قبل را فردای آن روز گرفته‌ام. البته برای من روش قبلی که پرداخت‌ها یک روز در میان انجام می‌شد مناسب‌تر بود و باعث می‌شد پولم جمع شود.»

    مدیر مالی اسنپ درباره صحبت‌های ضدونقیض راننده‌ها درباره پرداخت یا عدم پرداخت پولشان به صورت روزانه می‌گوید: ‌«طی روزهای گذشته نظام بانکی کشور دستخوش تغییراتی شده و بر اساس این تغییرات چرخه‌های پایا که ۷ مرتبه بود به یک مرتبه تقلیل پیدا کرده است. به این ترتیب از این پس تمام پرداخت‌ها راس ساعت ۱۵:۴۵ به بانک مقصد می‌رسد و اکثر رانندگان ما حدود ساعت ۱۶ پولشان را دریافت می‌کنند. اگر راننده‌ای وجود دارد که پولش را همان روز دریافت نمی‌کند ضمن عذرخواهی باید بگویم که این مشکل به بانکش -که همان بانک مقصد است- برمی‌گردد. اگر بانک فرآیند تصفیه بین بانکی را در آن ساعت انجام ندهد، پرداخت به روز بعد موکول می‌شود.»


فیلمنامه‌نویس جیمز باند فیلمنامه فیلم بعدی دی کاپریو را می‌نویسد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

  • فیلمنامه‌نویس جیمز باند فیلمنامه فیلم بعدی دی کاپریو را می‌نویسد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، کمپانی پارامونت به تازگی جان لوگان نویسنده مطرح را استخدام کرده تا فیلمنامه زندگینامه لئوناردو داوینچی را بنویسد؛ فیلمی که قرار است لئوناردو دی کاپریو بازیگر آن باشد.

    جان لوگان فیلمنامه این فیلم را با اقتباس از زندگینامه‌ای به قلم والتر ایزاکسون نویسنده مشهور که با عنوان «لئوناردو داوینچی» نوشته شده، می‌نویسد.

    این فیلم که قرار است دی کاپریو در آن در نقش نقاش و دانشمند بزرگ بازی کند، با همکاری خود بازیگر و جینفر داویسون تهیه می‌شود.

    پارامونت امتیاز ساخت این فیلم را آگوست (مرداد) در رقابت با چندین استودیو به دست آورد.

    لوگان نویسنده فیلمنامه‌هایی چون «بیگانه: میثاق» و «نابغه» بوده و فیلمنامه دو فیلم اخیر از مجموعه جیمز باند یعنی «اسپکتر» و «اسکای فال» را نوشته است.

    وی همچنین نویسنده سه فیلمنامه نامزد اسکار یعنی «گلادیاتور»، «هوانورد» و «هوگو» بوده است.

    این دومین همکاری لوگان با دی کاپریو است و وی زندگی هاوارد هیوز را در قالب فیلمنامه «هوانورد» خلق کرده بود.

    این در حالی است که دی کاپریو قرار است در فیلم بعدی کوئنتین تارانتینو نیز که هنوز عنوانی برایش تعیین نشده و درباره خانواه منسون است، جلوی دوربین برود.

    این بازیگر ارتباطی قوی با پروژه داوینچی دارد و اسم کوچک او نیز بر مبنای نام همین نقاش انتخاب شده است و مادرش هنگام تماشای تابلویی از داوینچی در موزه‌ای در ایتالیا متوجه شد که جنینش برای نخستین بار شروع به لگد زدن کرده است.

    کتاب ایزاکسون که اکتبر منتشر شد بر مبنای هزاران صفحه‌ای که درباره داوینچی وجود دارد، نوشته شده است.


علی معلم راوی فیلم نکوداشتش شد/ جشنواره فجر در غیاب مرد سفیدپوش - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

  • علی معلم راوی فیلم نکوداشتش شد/ جشنواره فجر در غیاب مرد سفیدپوش - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

    به گزارش خبرنگار مهر، مجید توکلی فیلم نکوداشت زنده یاد علی معلم نویسنده و منتقد سینما را برای افتتاحیه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر ساخت.

    این فیلم که ساختاری متفاوت دارد و علی معلم خود راوی آن است، پایانی باز دارد.

    امسال اولین سالی است که جشنواره فیلم فجر بدون علی معلم از منتقدان قدیمی سینما برگزار می شود.

    توکلی همچنین فیلم بزرگداشت اکبر عبدی را نیز برای افتتاحیه جشنواره ساخته است. عنوان فیلم عبدی «همسرم اکبر عبدی» است و همانطور که از عنوانش پیداست این فیلم با محوریت همسر اکبر عبدی و ارتباطش با این بازیگر ساخته شده است.

    افتتاحیه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر پنجشنبه ۱۲ بهمن در برج میلاد برگزار می شود.

    امسال و در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر بزرگداشت ۳ چهره سینمایی از جمله اکبر عبدی، منوچهر اسماعیلی و محمدعلی نجفی در مراسم افتتاحیه این رویداد هنری برگزار می شود. همچنین نکوداشت علی معلم نیز بخش دیگری از افتتاحیه است.


  • برچسب ها: هنر،  

سلیقه ای به اسم معیار

دوشنبه 9 بهمن 1396 06:23 ق.ظ

سلیقه ای به اسم معیار

  • سلیقه ای به اسم معیار

    سلیقه ای به اسم معیار

    فرارو- رویا سلیمی؛ جشنواره تئاتر فجر سال ۹۶ به لحاظ تعدد و تکثر بخش‌ها و تقسیم بندی، شلوغ‌ترین سال خود را می‌گذراند. پنج بخش مسابقه، شش بخش تئاتر و اجراهای گردشی و آف استیج، اصلی‌ترین بخش‌های آنرا شامل می‌شوند. در بخش تقسیم بندی، ۶ نوع مختلف از تئاتر به نام‌های تئاتر معیار، تئاتر آیینی، تئاتر بدن، تئاتر موزیکال، تئاتر ترکیبی و تئاتر مستند قرار دارد. که هر کدام فهرست بلندبالایی از آثار این دوره را در خود جای داده‌اند.

    در بخش تئاتر معیار بیشترین میزان آثار، در مجموع ۵۵ اثر را دربرمی‌گیرد. آثاری که عموما در طی سال ۹۶ به روی صحنه رفته و در بخش های مختلف برگزیده شرکت در جشنواره شدند. از جمله این آثار می توان به نمایش نفر دوم، آبی مایل به صورتی، کوکوی کبوتران حرم، آناکارنینا، شرقی غمگین و قند خون اشاره کرد. در مورد اینکه این تئاتر‌ها چرا معیار نامیده شده‌اند و ملاک انتخابشان آن هم با رویکردها و شیوه‌های اجرایی متفاوت در چیست، مشخص نشده و به نظر می‌رسد نگاه سلیقه ای و انتخابی بر آن سنگینی می‌کند. در ادامه ۶ تئاتر را مرور می‌کنیم.

    نمایش نفر دوم
    نفر دوم نمایشی است که با اعتراف نویسنده به بحران خلاقیت و نداشتن ایده برای نوشتن آغاز می‌شود و به نظر می‌رسد این بحران چنان سایه‌ای بر کلیت اثر انداخته که چندان نمی‌توان از هزار تویی که صدری ساخته، گفتمانی مشخص و مسلط را برداشت کرد. روایت زندگی دو خواهر که هر کدام از پس سال‌های اولیه انقلاب سپس جنگ و بمباران و اتفاقات سیاسی سال‌‌های بعد از آن و... در خانه‌ای تنها مانده‌اند و صدایی محو و ناپیدا را می‌شنوند و خاطرات و روزگار خود در آن دوران را بازگو یا بازی می‌کنند. زنانی که نظاره‌گر افسرده و روان‌نژند این اتفاقات هستند و تنها در جنگ و انقلاب و... بر سوگ برادر و معشوق و... می‌گریند. تنها مرد نمایش که زنی مردپوش است با بازی مهین صدری، گویی دریچه رویارویی زنان با دنیای بیرون را برایشان بازی می‌کند. زنی که در روایتی سیال مردی را نمایندگی می‌کند که در مجموع نشانگر تمام مردهای جامعه در طول سال‌های پس از انقلاب است. مردی که در حضور اجتماعیو سیاسی خود، همواره نقش قیم و سرپرست را برای زنان همیشه به حاشیه رانده شده بازی خواهد کرد.

    این روایت و شکل اجرا که با آوردن اصواتی از دوره‌های مختلف بعد از انقلاب شکل مستندگونه به خود گرفته است، همراه با روایت سیال ذهن و غیرخطی خود، به دلیل عدم شناخت یا اجرای روایت سیال ذهن و عدم استفاده ار پل های تداعی کارآمد،‌ انسجامی نسبی ندارد. و عملا مصداق همان ذهن پریشان و فقدان خلاقیتی است که در ابتدای نمایش، خود بر آن اذعان دارد. نمایشی که در نهایت بیانی خاطره‌گونه از گذشته زنانی است که آینده‌ای نیز ندارند و اگر دختربچه عروس نمایش را نماینده آینده این زنان درنظر بگیریم، صدایی و زبان برای سخن گفتن نیز در آینده دور یا نزدیک برای او متصور نخواهد بود. نفر دوم پر از ضد و نقیض هایی است که جز بیان خاطرات پراکنده و گفتگوهای دورهمی حرف دیگری برای بیان ندارد و برای اجرا در بخش تئاترمعیار و البته برگزیده شدن به عنوان آثار جشنواره سی و ششم تئاترفجر از متن، بازی و کارگردانی قابل دفاعی نیز برخوردار نیست. نفر دوم از جمله آثار مسابقه تئاتر ایران بخش ب نیز هست.

    نمایش کوکوی کبوتران حرم
    کوکوی کبوتران حرم. نمایشی است که برای جمیع آسیب‌های اجتماعی از فقر و اعتیاد تا الکلیسم و روسپیگری، نسخه‌ای واحد می‌پیچد. این نسخه که قرار نیست حرف تازه‌ای پس از سال‌ها در آن زده شود؛ گفتمان و حرف کلی کوکوی کبوتران حرم است که در یک جمله خلاصه می‌شود: «انسان محصول شرایط اجتماعی است.» با این تفاوت که نادری از شرایطی حرف می‌زند که در آن هیچ نکته مثبتی وجود ندارد و این «هیچ»، انگاره یکسویه‌ای برای تماشاگر می‌سازد که به راحتی نمی‌تواند فضای رئال اجتماعی و البته خودمانی نمایش را باور کند.

    ۱۲ زن همقطاران و مسافرانی‌اند که مقصدشان مشهد و نیت‌شان زیارت حرم حضرت امام رضا (علیه السلام) است. از میان این ۱۲ زن، ۹ نفر با یکدیگر نسبت فامیلی و خانوادگی دارند. یک مادربزرگ با سه دختر، سه عروس و یک نوه که در طول نمایش هر کدام رازهایی از زندگی خصوصی خود را برای یکدیگر که نه، برای مخاطب بازگو می‌کنند. رازهایی که در میان این جمع فامیلی کم و بیش فاش است و تماشاگر باید آنها را بشنود و در نهایت با حال نزاری که جامعه مرد سالار ایران در حق آنها روا داشته، همدرد شود.

    ۱۲ زنی که به زیارت امام رضا (ع) آمده‌اند، نمادی از زنان جامعه ای دیندار هستند که تحت سلطه مردان و نظام سلطه جو- به زعم نویسنده و نمایش- قربانی ناملایمات اجتماعی و سیاسی می‌شوند. زنانی که هیچ آینده‌ای برای آنها جز بدبختی و سرنوشت محتوم در دل چنین جامعه‌ای متصور نیست.

    تاریکی و ناامیدی، احساس ترسی که همواره شخصیت‌ها از پنهان و آشکار زندگی خود دارند و عدم امنیت در جامعه ای دیندار برای زنانی آسیب پذیر، نمایش را در عین رئال بودن، سویه‌ای ابزورد و پوچ داده است که حتی دین، زیارت و توسل، در آن کور سوی امیدی را روشن نخواهد کرد. نمایش یک‌سویه کژکارکردی‌های سنت، نفی کارکردهای اجتماعی دین و فروکاهیدن دین به جنبه‌های روانشناختی و تسکین بخش برای اقشار پایین و متوسط آسیب زده؛ کوکوی کبوتران حرم را به اثری ضد تاریخ اجتماعی ملت ایران تبدیل کرده است. کوکوی کبوتران حرم از جمله آثار مسابقه تئاتر ایران در بخش الف است.

    نمایش آبی مایل به صورتی
    نمایش به طور مشخص بحث عمل تغیر جنسیت تراجنس‌ها را محور اصلی روایت قرار می‌دهد. شیوه روایت مستند در اثر در کنار احساسات گرایی و بیان تنها مصائب و مشکلاتی که این گروه در جامعه با آن دست به گریبان است، اساس «آبی مایل به صورتی» را شامل می‌شود و اتفاقا به نظر می‌رسد نقطه ضعف اثر نیز در همین روایت مستندگونه ای می‌گذرد که در انتها چندان بازنمایی واقعیتی که مدّنظر عوامل نمایش است در آن رخ نمی‌دهد. بحث تغییر جنسیت و اینکه هر کدام از ترنسها برای مواجهه با این امر چه مشکلاتی را از سر می‌گذرانند، تنها بخشی از پازل زندگی پیچیده آنها را دربر می‌گیرد. بخشی که در طول ۲ ساعت نمایش تاکید بسیاری بر آن می‌شود و عملا دیگر بخشی های زندگی آنها مغفول می‌ماند.

    در کنار این شیوه روایت، تعدد شخصیت‌هایی که هر کدام دردی مشترک دارند و در بیشتر موارد از نگاه بی‌رحم جامعه رنج می برند، در ترسیم چهره واقعی مبتنی بر اسناد پژوهشی نیز مهجور است. اینکه آنها پس از عمل دچار چه مشکلاتی هستند. هویت جدید آنها چگونه می تواند در جامعه بازیابی شود و آنها در پس این تغییر جنسیتی که همه نیرو و توان خود را صرف آن می‌کنند، در نهایت آنها را به سرمنزل مقصود می‌رساند یا خیر، نکاتی است که بسیار سطحی و شتابزده از آن عبور کرده و تنها از سر ترحم و احساسات، به بیان درد و رنج آنها پرداختن، نمایش را به ورطه سانتیمانتالیسمی انداخته که تنها اشک مخاطب را طلب می‌کند و آگاهی که خود بارها در طول نمایش آنرا فریاد می‌زند، قربانی نگاه ترحم برانگیزی می‌شود که خود یکی از معضلات این گروه خاص محسوب می شود. آبی مایل به صورتی، درسی و ششمین جشنواره تئاتر فجر در بخش مسابقه تئاتر ایران –الف حضور دارد.

    نمایش آناکارنینا
    نمایش آناکارنینا، برخلاف تصور اولیه؛ اقتباس یا برداشتی آزاد از رمان لئو تولستوی نیست. نمایش روایتگر داستانی است که آرش عباسی – کارگردان- در فضایی مدرن و با رویکردی انتقادی به جایگاه و تقش تعیین کننده رسانه‌ها در سرنوشت و زندگی سوپراستارها می‌پردازد. رسانه‌هایی که برای جذب مخاطب، از هر ترفند و تمهیدی استفاده می کنند و تعداد بیننده‌ها، میزان فروش فیلم، رنکینگ مراجعه کنندگان به رسانه‌ها، گویی فلسفه وجودی شان را تعریف می‌کند. فلسفه ای ماکیاول گونه که تمام مناسبات انسانی را در خود می بلعد و رقابت بر سر بیشتر دیده شدن و بیشتر کلیک خوردن، حیات و ممات آنها را در دست دارد. دنیای مدرنی که رسانه ها شناخت و نگاه را بر دیگران دیکته می‌کنند. آنها تعیین می کنند چه چیزی، چه کسی مهم است و باید در موردش بدانیم. نمایش آناکارنینا با شرح مختصری از داستان تولستوی آغاز می شود و با روشن شدن صحنه نمایش، مخاطب گویا مقابل صفحه تلویزیون شخصی خود برای دیدن پانصدمین برنامه بسیار محبوبی می نشیند که از حواشی و اخبار دنیای پیرامونی، گلچینی از آنچه خود مهم می‌داند را بر ما عرضه می‌کند. در این تاک‌شویی که وودی با بازی بهنام شریفی نقش مجری را دارد، قرار است با سوپراستاری مصاحبه کند که خود نیز نمی‌داند او کیست. او که مجری مشهوری در یک برنامه محبوب است و خود در زمره سلبریتی هایی قرار دارد که همواره زندگی شخصی شان برای عموم مردم جذاب است و برای شنیدن و دیدن زندگی خصوصی آنها وقت و انرژی صرف می‌کنند. آناکارنینا، در بخش مسابقه تئاتر ایران- الف، در جشنوار تئاترفجر امسال حضور دارد.

    نمایش شرقی غمگین
    علی عشقی، عاشقی است که بعد از جدا شدن از معشوقی که نمی‌دانیم به چه دلیل این رابطه عاشقانه را ترک می‌گوید، افسرده،‌الکلی و عصیانگر شده و در خانه‌ای استیجاری،‌کوچک و مجردی ۲ سال است که خود را حبس کرده است. هر چیزی او را به یاد معشوق و به گفته خود دلبر می‌اندازد. دلبر که جز دو صدای بسیار کوتاه ضبط شده‌اش، تصویری دیگر از او در ذهن مخاطب نقش نمی‌بندد.

    علی گوینده رادیویی اینترنتی است و به وسیله امواج رادیو درد عشق و هجرانش را فریاد می‌زند. نیمی از دلتنگی‌های علی برای دلبر به وسیله همین امواج به مخاطبانی می‌رسد که معلوم نیست واقعا شنونده این برنامه باشند و اگر باشند چرا؟ او در چند پرده به طور طولانی تنها پشت میکروفن نشسته و از دلتنگی‌هایش در هجران دلبر سخن می‌گوید. موضوع خصوصی علی عشقی که حالا توسط رادیو اینترنتی از ویژگی شخصی بودن برخوردار نیست، به یکی از موضوعاتی بدل می‌شود که در فضاهای مجازی روزانه ظاهرا مخاطبین را با خود درگیر می‌کند.

    نمایش «شرقی غمگین» به دو بخش صحبت علی با سعید و صحبت او با مخاطبان رادیوی اینترنتی تقسیم می‌شود. گفتگوی علی و سعید، بیانگر رابطه صمیمی و حتی خارج از عرف این دو نفر است که البته می توانست بسیار کوتاه‌تر،‌ غیر اروتیک و البته شریف، محترم و در شأن تماشاگر ایرانی باشد. اما به نظر می‌رسد این بحث و جدل‌های تکراری قرار است جای خالی حرف اصلی درامی که وجود ندارد را پُر کند.

    اما نکته قابل تامل در نمایش «شرقی غمگین»، لزوم این شکل از روایت در تئاتر است. اینکه علی از پی شکست عشقی دائم‌الخمر و افسرده شده، به تنهایی از مصالح کافی در امر روایت و شخصیت‌پردازی محسوب نمی‌شود. در حالی‌که، علی شخصیتی است که قبل از عشق به دلبر، عقده ادیپش، مرز مادر و فرزندی‌اش را جا به جا کرده است. مرزی که پس از آمدن دلبر معنای خود را از دست می‌دهد و حتی خبر شنیدن مرگ مادر نیز او را غمگین نمی‌سازد اما تماشاگر نمی‌داند چرا و چگونه. به عبارت دیگر، شخصیتی که نود دقیقه روی صحنه دنیای ذهنی علی را بازی می‌کند، توصیف و شخصیت‌پردازی نمی‌شود. این ضعف شخصیت‌پردازی نمی‌تواند غم عشق علی، افسردگی و دو سال خانه نشینی‌اش را برای تماشاگر، جدی و مهم کند.این نمایش در جشنواره تئاتر فجر سی و ششم، در بخش مسابقه تیاتر ایران- ب حضور دارد.

    نمایش قند خون
    داستان تعطیلی کارخانه قندی در حوالی شهرستان ورامین است و تبعات بیکاری، فقر و اعتراضات صنفی را موضوع اصلی خود قرار داده است. کوهستان که کارگر این کارخانه است، سعی دارد از هر طریقی صدای کارگران این کارخانه را به رسانه ها و برنامه پربیننده نود برساند. ترتیب نوشتن بنری را می‌دهد که در مسابقه ای ملی در استادیوم آزادی قرار است اجرا شود. «کام کارگران کارخانه قند تلخ است.» خبری است که او به واسطه شنیده نشدن مطالبات صنفی خود سعی دارد در محیطی غیر مرتبط و با تکیه بر افکارعمومی منتشرش کند. همسر و خواهرش در خانه قند خرد می کنند و به وسیله آن روزگار نه چندان مناسب خود را می‌گذرانند. خواهرش که طلاق گرفته افسرده است و همسرش نیز نازاست، آنها در کنار یکدیگر زندگی خوب و شادی را می‌گذرانند ولی کوهستان علیرغم التماس‌ها و نصحیت‌های پروانه-همسرش- همچنان به اعتراض خود ادامه می‌دهد تا جایی که پاسخ صنفی او به مشکلاتش، با برخورد سیاسی مواجه می شود و در نهایت می‌میرد.

    نگاه تلخ و غلوآمیز عاج –کارگردان- به این شیوه از اعتراضات که روزانه در بسیاری از شهرها رخ می‌دهد، چندان منطبق با واقعیت نیست. تاثیر بیکاری و فقر بر روح و روان مردانی که برای امرار معاش تنها خواستار شغل هستند، از مسائلی است که می توان نگاه واقع بینانه تری به آن داشت. اینکه ممکن است صدای اعتراض آنها به گوش کسی نرسد و آنها در روزمره خود نیز سرگردان و ناتوان هستند، موضوع و دغدغه‌ای قابل تامل است، اما اینکه این اعتراضات با بگیر و ببندهای سیاسی و مرگ معترضین همراه می‌شود، مسیر واقع گرایانه روایت قندخون را منحرف می سازد. این نمایش در بخش مسابقه تئاتر ایران- ب در جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد.


سه دیدگاه به شیل در داووس

یکشنبه 8 بهمن 1396 06:29 ق.ظ

سه دیدگاه به شیل در داووس

  • سه دیدگاه به شیل در داووس

    هر بشکه نفت خام برنت از اواخر ژانویه سال ۲۰۱۶ (زمانی‌که توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش تولید نخستین سال اجرا را رسما آغاز کرد) تا آخرین روز معاملات بازار در جمعه گذشته، ۷۸/ ۳۵ دلار رشد قیمت داشته است.

    این میزان افزایش قیمت در حال حاضر نگرانی‌هایی از ورود قدرتمند تولیدات شیل آمریکا به بازار ایجاد کرده است. با این حال وزرای انرژی آمریکا، عربستان و روسیه که در یک پانل مشترک انرژی در داووس حاضر بودند، دیدگاه متفاوتی به افزایش تولید نفت آمریکا داشتند. آنها بر این باورند که نفت شیل این روزها دیگر نگرانی بزرگ بازار نفت نیست.

    وزیر انرژی آمریکا در داووس با اشاره به رشد تقاضای جهانی، افزایش تولیدات شیل آمریکا را برای بازار جهانی نفت تهدیدآمیز ارزیابی نکرد. آن‌طور که ریک پری، وزیر انرژی آمریکا در یک پانل انرژی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس اعلام کرد «آمریکا نمی‌خواهد بار دیگر نقش برهم‌زننده تعادل را در بازار انرژی بازی کند.»  به گزارش دنیای اقتصاد، پری در این پانل که با حضور وزرای نفت روسیه و عربستان برگزار شد، تاکید کرد «افزایش تولید نفت خام آمریکا از سوی دنیا جذب خواهد شد. » با این‎ حال تجربه سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که در این سال، یکی از مهم‌‌ترین عوامل سقوط قیمت نفت، افزایش چشمگیر تولیدات نفت خام شیل به واسطه رشد دانش و تکنولوژی استخراج و همچنین افزایش قیمت نفت بود. در حال حاضر نیز به گزارش بیکر هیوز، شرکت‌های تولیدکننده نفت خام آمریکا زیر سایه رشد قیمت نفت، در هفته گذشته ۱۲ عدد دکل حفاری به چاه‌های فعال اضافه کرده‌اند که بیشترین افزایش از ماه مارس گذشته به شمار می‌رود.   اما خالد الفالح، وزیر نفت عربستان نیز در این پانل با بیان اینکه «آخرین بار در دهه ۱۹۷۰ تولید نفت خام آمریکا به ۱۰ میلیون بشکه در روز رسید»، گفت: بازگشت دوباره تولیدات شیل به بازار جهانی نفت یا حتی افزایش سهم آنها در این بازار، تهدیدی برای دیگر تولیدکنندگان نفت خام به شمار نمی‌رود. فالح  که تقاضای جهانی در ۲۵ سال آینده را ۱۲۰ میلیون بشکه پیش‌بینی می‌کند، معتقد است که آژانس بین‌المللی انرژی در مورد تاثیر نفت شیل بر بازار اغراق می‌کند.  الکساندر نواک نیز در این پانل نظری مشابه داشت و با اشاره به نزدیک شدن تقاضای جهانی نفت خام به ۱۰۰ میلیون بشکه در روز، گفت: دنیا نباید از افزایش تولید نفت خام شیل آمریکا ترس داشته باشد. نواک همچنین عقیده دارد «تقاضا به سرعت در حال افزایش است و تولیدات میادین قدیمی نفت در نقاط مختلف جهان در حال تحلیل رفتن است. به این ترتیب بعید است رشد تولید نفت خام آمریکا بازار را مجددا با مازاد عرضه مواجه سازد.»


مواجهه با مستکبران مهمترین مشکل پیامبران الهی/ تکبر از منظر قرآن - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

  • مواجهه با مستکبران مهمترین مشکل پیامبران الهی/ تکبر از منظر قرآن - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

    به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر مشروح خطبه های نماز جمعه این هفته هامبورگ به امامت آیت الله رمضانی است که در ادامه می خوانید؛

    بسم الله الرحمن الرحیم

    الحمد لله ربّ العالمین و الحمد لله الذی لا مُضادّ له فی مُلکه و لا مُنازِعَ لَهُ فی أمره. الحمدالله الذی لا شریک لَهُ فی خلقه ولا شبیه لَهُ فی عَظَمَتِه (جزء من دعاء الإفتتاح) وصلّی الله علی سیدّنا ونبیّنا محمّد صلّی الله علیه وعلی آله الطاهرین واصحابه المنتجبین. 

    عبادالله ! أُوصیکم و نفسی بتقوی الله و اتّباع امره و نهیه. 

    یکی از بزرگترین و مهمترین مشکلات جدّی در حیات پیامبران الهی، مواجهه معاندانه مستکبران آن زمانه با ایشان بوده است. به گونه ای که گاهی این دشمنی به مرحله ای می رسید که هرگاه معجزه ای را از سوی آن بزرگواران مشاهده می کردند، به جای آنکه به خود آمده و ایمان آورند، مسیر انکار و تکذیب را ـ به خاطر صفت رذیلۀ تکبر و خوی استکبارـ دنبال می کردند، و به هیچ شکلی خود را در مسیر حق قرار نمی دادند. به همین جهت قرآن کریم ضمن اشاره به یک اصل کلی دربارۀ متکبران، در خصوص لجاجت و انحراف آنان می فرماید: «سَأَصْرِفُ عَنْ آیاتِیَ الَّذینَ یَتَکَبَّرُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَ إِنْ یَرَوْا کُلَّ آیَةٍ لا یُؤْمِنُوا بِها وَ إِنْ یَرَوْا سَبیلَ الرُّشْدِ لا یَتَّخِذُوهُ سَبیلاً وَ إِنْ یَرَوْا سَبیلَ الغَیِّ یَتَّخِذُوهُ سَبیلاً ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کَذَّبُوا بِآیاتِنا وَ کانُوا عَنْها غافِلین‏؛ بزودی کسانی را که در روی زمین بناحق تکبّر می‏ ورزند، از (ایمان به) آیات خود، منصرف می ‏سازم! آنها چنانند که اگر هر آیه و نشانه ‏ای را ببینند، به آن ایمان نمی ‏آورند؛ اگر راه هدایت را ببینند، آن را راه خود انتخاب نمی ‏کنند؛ و اگر طریق گمراهی را ببینند، آن را راه خود انتخاب می‏ کنند! (همه اینها) بخاطر آن است که آیات ما را تکذیب کردند، و از آن غافل بودند!».[۱]

    آثار تکبر از منظر قرآن کریم

    آیه شریفه مزبور به یکی از مهمترین و خطرناکترین آثار تکبر اشاره نموده است، بدین بیان که این افراد هر آیه و نشانه ای را که از حق تعالی ببینند، به آن ایمان نیاورده و به عکس اگر راه ضلالت و گمراهی را مشاهده کنند فوراً به آن متمایل می شوند. چرا که این نشانه در دوران پیامبران الهی، از سوی متکبرین آن زمان وجود داشته است که به برخی از آن موارد اشاره می شود:

    ۱ـ در زمان حضرت هود(ع) مهمترین عامل اصلی بدبختی «قوم عاد» همان استکبار بوده که خدای تعالی در قرآن کریم در این باره می فرماید: «فَأَمَّا عادٌ فَاسْتَکْبَرُوا فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَ قالُوا مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً أَ وَ لَمْ یَرَوْا أَنَّ اللَّهَ الَّذی خَلَقَهُمْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَ کانُوا بِآیاتِنا یَجْحَدُون‏؛ امّا قوم عاد بناحق در زمین تکبّر ورزیدند و گفتند: چه کسی از ما نیرومندتر است؟! آیا نمی ‏دانستند خداوندی که آنان را آفریده از آنها قویتر است؟ و (به خاطر این پندار) پیوسته آیات ما را انکار می‏ کردند».[۲] به همین جهت خدای تعالی در آیه بعد[۳] از چگونگی عذاب این قوم ـ به خاطر سرکشی آنان ـ سخن به میان آورده است، و این قوم متکبر لجوج را با تندبادی شدید و ترسناک مجازات نموده و کیفر می نماید.

    ۲ـ قرآن کریم دربارۀ قوم شعیب نیز به عنوان یک قوم مستکبر یاد نموده و می فرماید: «قالَ الْمَلَأُ الَّذینَ اسْتَکْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّکَ یا شُعَیْبُ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَکَ مِنْ قَرْیَتِنا أَوْ لَتَعُودُنَّ فی‏ مِلَّتِنا قالَ أَ وَ لَوْ کُنَّا کارِهین‏؛ اشراف زورمند و متکبّر از قوم او گفتند: ای شعیب! به یقین، تو و کسانی را که به تو ایمان آورده ‏اند، از شهر و دیار خود بیرون خواهیم کرد، یا به آیین ما بازگردید! گفت: آیا (می ‏خواهید ما را بازگردانید) اگر چه مایل نباشیم؟!».[۴]

    با دقت در این آیه، این مهم به دست می آید که آنان انتظار داشتند که حتی حضرت شعیب(ع) و پیروانشان به آیین کفر قوم مستکبر ایمان آورند.

    ۳ـ در عصر موسی و هارون(علیهما السلام) نیز مشکل جدّی آن دو پیامبر خدا، مواجهه با مستکبرانی چون «قارون» و «فرعون» و«هامان» بوده است. قارون به عنوان مردی ثروتمند با تمام غرور، ثروتش را به نمایش می گذاشت و انسانهای فقیر و تهیدست را تحقیر می نمود. چرا که وی همۀ عزّت و سعادت را در ثروت باد آورده می دید. همانگونه که فرعون به واسطۀ قدرتی که بدست آورده بود، مایل بود که مردم زمانه اش او را به عنوان «رب الأعلی» در زمین بپرستند. «هامان» وزیر مقرب فرعون به واسطۀ کبر و غرورش، در تمامی ظلم و ستم ها یار و یاور فرعون بود، و از هیچ ظلمی فرو نگذاشت. البته همۀ این مستکبرین به نوعی هلاک و نابود شدند، فرعون و قوم مستکبرش در دریا غرق شده، و ثروت قارون با گنجهایش در زمین فرو رفت.

    خدای تعالی در بخشی از آیات قرآن کریم به قضاوت های قوم حضرت عیسی(ع) و قوم یهود اشاره می کند، و همچنین به مستکبران آن زمانه نیز می پردازد. بدین بیان که آنان همواره آن حضرت را مورد آزار و اذیت قرار می دادند، و به خاطر استکباری که داشتند در برابر حضرت عیسی(ع) ایستاده ، و مدتها یاران او را شکنجه می دادند.[۵]

    ۴ـ عصر پیامبر اکرم(ص) نیز ـ مطابق بخشی از آیات نورانی قرآن کریم ـ قومی مستکبر وجود داشتند که به واسطه کفر، بی ایمانی، لجاجت و انعطاف ناپذیری در برابر حق، بیشترین آزار و اذیت را نسبت به پیامبر اکرم(ص) و یاران او روا داشتند؛ و نسبت به آن حضرت(ص) تهمت های گوناگونی چون: «کهانت»، «سحر»، «جنون» و ... می زدند، که قرآن کریم در آیات متعددی به این آزارها که همۀ آنها به واسطه تکبر و خوی استکبار قریشیان بوده، اشاره نموده است: «ثُمَّ عَبَسَ وَ بَسَرَ * ثُمَّ أَدْبَرَ وَ اسْتَکْبَرَ * فَقالَ إِنْ هذا إِلاَّ سِحْرٌ یُؤْثَرُ؛ بعد چهره درهم کشید و عجولانه دست به کار شد * سپس پشت (به حقّ) کرد و تکبّر ورزید * و سرانجام گفت: «این (قرآن) چیزی جز افسون و سحری همچون سحرهای پیشینیان نیست‏».[۶]

    البته سرنوشت همۀ این مستکبران، عذاب الهی و دوری از رحمت حق تعالی است که این آیۀ شریفه بر آن تصریح می نماید: «وَ أَمَّا الَّذینَ اسْتَنْکَفُوا وَ اسْتَکْبَرُوا فَیُعَذِّبُهُمْ عَذاباً أَلیماً وَ لا یَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِیًّا وَ لا نَصیراً؛ و آنها را که ابا کردند و تکبّر ورزیدند، مجازات دردناکی خواهد کرد؛ و برای خود، غیر از خدا، سرپرست و یاوری نخواهند یافت‏».[۷]

    مستکبرین که در حقیقت با تکبر خود کار می کنند، درب های رحمت الهی را بر روی خود بسته، و به بهشت الهی وارد نخواهند شد. چرا که خدای تعالی در این خصوص می فرماید: «إِنَّ الَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا وَ اسْتَکْبَرُوا عَنْها لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ وَ لا یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّی یَلِجَ الْجَمَلُ فی‏ سَمِّ الْخِیاطِ وَ کَذلِکَ نَجْزِی الْمُجْرِمین‏؛ کسانی که آیات ما را تکذیب کردند، و در برابر آن تکبّر ورزیدند، (هرگز) درهای آسمان به رویشان گشوده نمی ‏شود؛ و (هیچ گاه) داخل بهشت نخواهند شد مگر اینکه شتر از سوراخ سوزن بگذرد! این گونه، گنهکاران را جزا می ‏دهیم‏».[۸]این آیه به صراحت بیان می دارد که تکذیب آیات الهی از سوی اقوام گذشته که انبیاء الهی را مورد استهزاء و آزار و اذیت قرار می دادند، به خاطر خوی استکباری آنها بوده است.

    خوی استکباری و به استضعاف کشیدن جوامع بشری

    از مجموعۀ آیاتی که دربارۀ تکبر و استکبار بیان گردید، این مطلب قابل برداشت است که مستکبران به هر دلیلی می کوشند تا از مسیر حق خارج شده، و همۀ آیات و معجزات الهی را انکار کنند. این گونه افراد خود را برتر از قانون خدا دانسته، و حتی فهم خود را بالاتر از فهم وحی می شمرند؛ و در برابر حقائق ایستادگی می کنند، که در نتیجه مشکلاتی زیادی را برای جامعۀ بشری پدید می آورند.

    آنان به واسطۀ آن خوی انحرافی و متکبرانه بر مردم ظلم و ستم روا می دارند، و به بدترین شکلی آنها را مورد چپاول قرار می دهند؛ و با خوی برتری طلبی خود جهت تسلط به آدمیان، به جامعۀ انسانی انواع فشارها را وارد می آورند. برای مستکبرین در فشار آوردن بر انسان ها فقر تهیدستان معنایی ندارد و اساسا اهمیتی ندارد. بلکه فقط درصدد هستند دایرۀ قدرت خود را گسترش داده، و ثروت ملتها و انسانهای مظلوم و مستضعف را به یغما ببرند.

    خوی استکباری اگر قدرت لازم را به دست آورد، می خواهد بر تمام دنیا سلطه داشته باشد، و هر قانونی را که به نفع خود باشد را به همگان تحمیل نماید.

    امروزه نیز در دنیا ظلم استکبار بر کسی پوشیده نیست، و به همین جهت است که جوامع بشری از ظلم و ستم آنها رنج می برند، و وضعیت موجود را یک وضعیت بحرانی برای حیات بشری می دانند.


    [۱]. الأعراف/۱۴۶.

    [۳].«فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ ریحاً صَرْصَراً فی‏ أَیَّامٍ نَحِساتٍ لِنُذیقَهُمْ عَذابَ الْخِزْیِ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ لَعَذابُ الْآخِرَةِ أَخْزی‏ وَ هُمْ لا یُنْصَرُون».(فصلت/۱۶)‏

    [۴]. الأعراف/۸۸.

    [۵].«لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَ الَّذینَ أَشْرَکُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ قالُوا إِنَّا نَصاری‏ ذلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسینَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا یَسْتَکْبِرُون‏؛بطور مسلّم، دشمنترین مردم نسبت به مؤمنان را، یهود و مشرکان خواهی یافت؛ و نزدیکترین دوستان به مؤمنان را کسانی می‏یابی که می‏گویند: «ما نصاری هستیم»؛ این بخاطر آن است که در میان آنها، افرادی عالم و تارک دنیا هستند؛ و آنها (در برابر حق) تکبّر نمی‏ورزند»(المائده/۸۲)

    [۶]. المدثر/۲۲ـ۲۴.

    [۷]. النساء/۱۷۳.

    [۸]. الأعراف/۴۰.


بازی معوقه لیگ برتر والیبال بانوان انجام شد/ بهنمیر در جایگاه سوم باقی ماند

  • بازی معوقه لیگ برتر والیبال بانوان انجام شد/ بهنمیر در جایگاه سوم باقی ماند

    دیدار معوقه هفته نخست لیگ برتر والیبال بانوان امروز شنبه برگزار شد.

    به گزارش ایسنا، دور رفت لیگ برتر والیبال بانوان در حالی پنج شنبه با قهرمانی ذوب آهن و نایب قهرمانی پیکان به پایان رسید که دو دیدار معوقه باقی مانده بود.
    امروز شنبه نخستین دیدار معوقه دور رفت بین دو تیم بهنمیر مازندران و نماینده تهران به میزبانی مازندرانی ها برگزار شد و در نهایت شاگردان شعبان خمسه در بهنمیر در سه  ست متوالی و با امتیازهای ۲۵_۲۳، ۲۵_۱۶ و ۲۵_۱۵ پیروز شدند تا با کسب ۳ امتیاز این دیدار مجموع امتیاز های خود را به عدد ۱۲ برسانند و در رده سوم جدول رده بندی باقی بمانند.

    دیگر بازی معوقه دور رفت نیز روز پنج شنبه بین دو تیم آبنوس تهران و شهرداری تبریز برگزار خواهد شد.

    انتهای پیام


اجلاسیه شهدای زن در زاهدان برگزار شد

سه شنبه 3 بهمن 1396 03:27 ب.ظ

اجلاسیه شهدای زن در زاهدان برگزار شد

  • اجلاسیه شهدای زن در زاهدان برگزار شد

    همزمان با سالروز ولادت حضرت زینب(س) اجلاسیه شهدای زن صبح امروز، سه‌شنبه ۳ بهمن‌ماه با حضور جمعی از بانوان بسیجی شیعه و سنی و خانواده‌های معزز شهدا در حسینیه عاشقان ثارالله(ع) زاهدان برگزار شد .

    ‌به گزارش ایسنا، سردار حسین معروفی، فرمانده سپاه سلمان استان در این مراسم بیان کرد: ملت ایران به واسطه مجاهدت‌های رزمندگان و شهدای خود، امروز این‌چنین سربلند است و در دنیا، عزت و آبرو دارد .

    وی ادامه داد: زنان انقلابی ایران چه در دوران قبل از پیروزی انقلاب که در زندان‌های ساواک شکنجه می‌شدند، اما دست از آرمان خود برنمی‌داشتند و چه در دوران جنگ تحمیلی، نمونه یک زن مسلمان ایده‌آل را به نمایش گذاشتند .

    فرمانده سپاه سلمان استان اظهار کرد: چه زنان والامقامی از این استان بودند که در دوران دفاع مقدس، به جبهه‌ها رفتند و از رزمندگان مجروح پرستاری کردند، چه مادرانی که در این استان علیه استعمار و بیگانگان مقابله کردند و اجازه ورود به خاک ایران را ندادند، اما امروز نامی از هیچکدامشان نیست .

    معروفی افزود: زنان ایرانی خود را مرید حضرت زینب(س) می‌دانند و به تبعیت از این بانوی پیامبر قیام عاشورا، ترسی از دشمن به دلشان راه نمی‌دهند و در صحنه‌های دفاع از حق و مبارزه با باطل همواره حضوری فعال داشته‌اند .

    لاله افتخاری، دارای دکترای علوم قرآنی و نماینده اسبق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که خود فرزند و همسر شهید است، در این مراسم اظهار کرد: فرهنگ عاشورایی به‌دنبال زنی نیست که جنسیت آن همواره مطرح باشد، بلکه زنی می‌خواهد که تأثیرگذار و جریان‌ساز باشد .

    وی با بیان این‌که جاهلیت مدرن، مقام زن را زیر سؤال برده است، افزود: فرهنگ غرب به نام دفاع از حقوق زن، حقوق زنان را پایمال کرده و شأن و شخصیت زن را زیر سؤال برده است .

    قرائت مقاله و اشعار در رثای ۱۷ شهیده زن استان به زبان‌های بلوچی و فارسی و همچنین تجلیل از خانواده‌ ‎ های شهدا از محوری‌ترین برنامه‌های این اجلاسیه بود.


    انتهای پیام


رفع بیکاری توجیه قابل قبولی برای ترویج دخانیات نیست

  • رفع بیکاری توجیه قابل قبولی برای ترویج دخانیات نیست

    کد خبر: 47639

    تاریخ انتشار: دوشنبه 02 بهمن 1396 - 10:16

    عضو کمیسیون بهداشت مجلس، با یادآوری‌اینکه مخالف تصویب یک فوریت طرح استفساریه قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات بوده، رفع موانع اشتغالزایی را دلیل قابل‌قبولی برای عرضه قانونی قلیان در قهوه خانه ها نمی‌داند.

    به گزارش بهداشت نیوز، اکبر ترکی در انتقاد به رای موافق اکثریت مجلس به یک فوریت طرح استفساریه تبصره یک ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات گفت: متاسفانه تصویب این طرح به قهوه‌خانه‌هایی که اقدام به عرضه قلیان در سطح جامعه می‌کنند، مجوز فعالیت آزادانه را خواهد داد.

    نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این طرح در حالی مورد تایید اکثریت مجلس قرار گرفت که پیش از این بر اساس قانون منع استعمال دخانیات، قهوه‌خانه‌ها از عرضه قلیان در اماکن سرپوشیده منع شده بودند و قوه قضاییه و معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان نیز بر روند اجرای این قانون نظارت داشتند.

    عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97، تاکید کرد: اگر این طرح به طور کامل به تصویب برسد، به این معناست که هیچ منعی برای عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها وجود ندارد و این در حالی است که، این اقدام هم به سلامت جوانان زیان می‌رساند و هم از بعد اجتماعی آسیب‌های اجتماعی متعددی را به همراه خواهد داشت.

    این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه اعضای کمیسیون متبوعش مخالف تصویب این استفساریه بوده‌اند، استدلال موافقان این طرح را غیرقابل‌توجیه دانست و افزود: این افراد معتقدند که این اقدام موجب رفع موانع موجود در مسیر اشتغالزایی خواهد شد در حالی که می‌توان در این مورد از اشتغال‌های جایگزین استفاده کرد.

    عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآورشد: اگر آمار مربوط به آسیب‌ ناشی از استعمال دخانیات در یک سال کشور را احصاء کنیم و مبالغی که برای رفع آن هزینه می‌شود را در زمینه اشتغالزایی سرمایه‌گذاری کنیم، تحولی عظیم در این بخش ایجاد خواهد شد.

    گفتنی است بر اساس آمار ارائه شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت سالانه ۵۰ هزار مورد مرگ ناشی از مصرف دخانیات در ایران اتفاق می‌افتد.


آسیب شناسی لیگ برتر فوتسال در «ورزش بدون ویرایش» - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

  • آسیب شناسی لیگ برتر فوتسال در «ورزش بدون ویرایش» - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

    به گزارش خبرنگار مهر، برنامه ورزش بدون ویرایش در حالی روز گذشته برگزار شد که در این برنامه لیگ برتر فوتسال و مشکلات این لیگ مورد بررسی قرار گرفت.

    سعید نجاریان عضو هیات رئیسه سازمان لیگ فوتسال، کاظم سلیمانی دبیر کمیته فوتسال، علی رعدی کارشناس فوتسال، علیرضا سهرابی رئیس دپارتمان داوری فوتسال و وحید سلیمانی داور فوتسال میهمانان این برنامه با اجرای شهرام نوروزی بودند.

    تهیه کننده این برنامه خانم ولی زاده و هماهنگ کننده آن احمد خدابنده است.




آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic